Zwangerschap

ZWANGERSCHAPSYOGA

Op zoek naar een praktische en leuke cursus? Met deze yoga cursus ga je ontspannen en goed voorbereid je bevalling tegemoet. Je komt in een vast groep, waarin iedereen in dezelfde periode is uitgerekend. Het is ook heel fijn bij een tweede of derde zwangerschap om weer even op adem te komen.
Yoga is een prettige manier om body & mind tot rust te laten komen. De lessen bestaan uit spierversterkende oefeningen en rek- en strekbewegingen om het lichaam los te maken. Daarnaast is er aandacht voor bewustwording van je lichaam, je kunt pas spanning in je lichaam loslaten als je weet waar de spanning zit.
Tijdens deze cursus leer je ook de 'positief-bevalmethode'. Dat is een ademhalingsmethode om de weeën tijdens je bevalling beter op te kunnen vangen. Een bewuste ademhaling laat je lichaam ontspannen, geeft rust en vermindert de pijn tijdens de weeën waardoor je bevalling soepeler zal verlopen. Ook kan het tijdens je zwangerschap bepaalde klachten verminderen, zoals harde buiken, obstipatie, malen en piekeren. Je denken wordt rustiger, waardoor je ook weer beter gaat slapen. Vaak merk je dat je door yoga minder stress laat binnenkomen en de dagelijkse bezigheden op een bewustere manier gaat doen. Zodat je op het einde van de dag niet zo moe bent, terwijl je toch net zoveel hebt gedaan.

Kortom, een gezellige en praktische cursus van 10 lessen, inclusief een partnerles & een reünie met alle baby's erbij. De cursus is zo opgebouwd dat je aan het einde van je zwangerschap helemaal klaar bent voor je bevalling. Voor meer informatie: www.bewustbevallen.nl

Docent : Natalie 


 HATHA ZWANGERSCHAPSYOGA 

Yoga is een prachtige manier om verbinding te maken. Oefenen met jezelf en je baby en je voor bereiden op de reis van geboorte en moederschap. Deze vorm van yoga is bedoeld om het natuurlijke proces van de zwangerschap en bevalling comfortabel te houden en zorgt voor lichamelijke en geestelijke ondersteuning. Hoe meer vertrouwen jij (en je partner) in het proces krijgen, hoe rustiger jij je voelt, wat ook een positieve uitwerking heeft op je ongeboren kindje. Het baren wordt dan bewust loslaten en laten gebeuren. Bewust je baby uit je buik laten gaan is Yoga in praktijk brengen. Je kunt op ieder moment van je zwangerschap instappen en om deel te nemen heb je geen yoga-ervaring nodig.

Docent : Crescentia (privé op afspraak) 


YOGA NA JE ZWANGERSCHAP  De periode na je bevalling is heel bijzonder. Je leert het kind dat je negen maanden bij je gedragen hebt, kennen. Fysiek en emotioneel onderga je grote veranderingen. Yoga na je zwangerschap helpt je daarmee om te gaan en is er op gericht lichaam en geest te ontspannen en te versterken na je bevalling.
Er worden specifieke oefeningen gedaan, zoals het o.a. versterken van bekkenbodem, buik - en (onder)rugspieren. Daarnaast zijn er ontspannings- en ademhalings oefeningen en lichte meditaties. Ook wordt er ingegaan op het bewust aannemen van (voedings)houdingen om lichamelijke klachten te voorkomen en/of te verminderen. 

Moeders hebben het drukker dan ooit. De meeste moeders werken, maar nemen ook het grootste deel van de zorg thuis voor hun rekening.
Het kan een heel gepuzzel zijn om al die verschillende taken te combineren. Voor al die vrouwen die behoefte hebben aan meer balans in hun leven. In deze les zullen we aandacht besteden aan ademhaling(Pranayama), ontspanning, energie, balans, en yoga voor PMS. Dit is een les die voor jou bedoeld is. Tijd voor jezelf, om jezelf op te laden en echt te ontspannen.

Als een moeder zichzelf waardeert,
waarderen haar kinderen haar.
Ze leert hun eigenwaarde uit te stralen
haar tevreden houding brengt liefde over
op iedereen die met haar in contact komt. 

(De Tao van het moederschap,Vimala McClure)

Docent : Crescentia (privé op afspraak)