Yoga voor senioren

Bayumipizapw1511465719

Rustige yoga oefeningen voor senioren

Als mensen ouder worden gaat het lichaam vaak meer beperkingen geven, een rustige, of aangepaste, vorm van yoga is dan op zijn plaats om vanuit de mogelijkheden van het ouder wordende lichaam te werken.

Yoga voor senioren, is dat wel geschikt? Zeker weten! Ook senioren zijn heel goed in staat om een (eventueel op maat gemaakte) yogales te volgen. Het is juist erg goed om op oudere leeftijd yoga te blijven doen of er zelfs mee te beginnen.

Ook voor senioren met eventuele beperkingen is het heel goed mogelijk om een yogales te volgen. Zo zijn er verschillende hulpmiddelen als bijvoorbeeld yogablokken, kussens of je kunt de oefeningen op een stoel uitvoeren.

Een aantal voordelen van yoga:

  • De lichamelijke beweeglijkheid die er is onderhouden en eventueel uit te breiden.
  • Yoga houdt de spieren en gewrichten soepel.
  • De adem verdiepen naar een rustige buikadem (de adem wordt vaak hoog in het lichaam ervaren), waardoor er in het hele lichaam meer rust en ontspanning wordt ervaren. Hierdoor komt ook de geest meer tot rust.
  • De bloedsomloop wordt gestimuleerd. Bij verschillende yoga -en ademoefeningen gaat het bloed in je lichaam stromen. Ook krijg je meer zuurstof in je bloed. Dit zorgt voor meer energie en eventuele blokkades worden verminderd of zelfs bestreden. (Denk aan hartklachten, een hoge bloeddruk of ademhalingsproblemen).
  • De stabiliteit wordt bevorderd (door evenwichtsoefeningen en goed aarden op beide voeten). Hierdoor leer je een goede houding en voel je je stabieler.

De aandacht van jonge mensen is naar buiten gericht, zij zijn bezig met de opbouw van hun leven, hierdoor hebben ze vaak meer moeite om zich af te sluiten van de buitenwereld. De aandacht van oudere mensen is daarentegen vaak meer naar binnen gericht. Yoga voor ouderen sluit hier op een heel natuurlijke wijze op aan. Ouderen kunnen zich hierdoor makkelijker aandachtig overgeven aan dat waarmee ze bezig zijn.

Het sociale element is ook belangrijk. Na het samen oefenen en ontspannen drinken we, voor wie dat wil, een kopje thee samen. U bent welkom op donderdagoachtend van 09:00 tot 10:00 of van 10:30 tot 11:30 uur op de Trompstraat 1 voor een proefles

Docent: Ingrid