Mindfulness is eenvoudig: Stop. Adem. Denk na over je denken.

Als je stopt, geef je aandacht aan hoe het nu, in dit moment, is, zonder daarbij de dingen anders te willen dan ze nu zijn. Stoppen vraagt best wel oefening. Soms hebben onze gedachten en gevoelens ons zo sterk mee op sleeptouw, dat we ons er helemaal in verliezen. Dit gebeurt als we piekeren, als we in conflict zijn met iemand, als we overmeesterd worden door haast, spanning, angst of verdriet.

One more deep breath you take today is better than yesterday

Gelukkig hebben we een krachtig hulpmiddel ter beschikking:
Onze adem, hij is er altijd, op elk moment in ons leven. Als je je aandacht brengt in je lichaam, bij hoe je adem precies voelt in je lichaam, dan kom je meteen met je aandacht in het hier en nu. Als je hier regelmatig mee oefent, merk je na verloop van tijd dat je iets makkelijker stopt, zelfs in lastige situaties en op emotionele momenten.
Als je stopt, en even aandacht geeft aan hoe het nu is, zonder commentaar, dan komt er meer rust en ruimte. Ruimte en rust om te kiezen.

Het is aandacht die
 kleur geeft aan bloemen,

geur aan vers gemaaid gras,

smaak aan wijn, 
en gezang aan vogels. - David Dewulf

Wat leer je?

  • focus
  • aandacht voor het
  • jezelf leren kennen
  • zonder oordeel te kijken naar wat
  • nieuwe inzichten
  • wijze beslissingen te nemen

Meer weten?

Bala biedt het hele jaar door verschillende mindfulness- en compassie trainingen aan. Neem een kijkje in ons uitgebreide programma of stel je vraag via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.